مقالات بهائیت

مقالات بهائیت (2907)

سه شنبه, 10 تیر 1399 07:10

نگاه باطل احسائی به امامان معصوم (ع)

نوشته شده توسط

بهائیت در ایران : طی چندین روز گذشته مطالبی را در حوزه فرقه شیخیه و جریان فکری احمد احسائی در پایگاه درج نمودیم . تاکید داریم فرقه شیخیه از آن جهت دارای اهمیت است که ریشه تفکرات علی محمد باب همان نگاه شیخیه بوده است . لذا سعی خواهیم کرد مطالب با موضوعات قابل نقد در این نگاه را در پایگاه درج نمائیم .

سه شنبه, 10 تیر 1399 07:10

سوال : هویت سید کاظم رشتی چیست ؟

نوشته شده توسط

بهائیت در ایران : سید کاظم رشتی دومین سرکرده‌ی فرقه‌ی شیخیه است که مورد تأیید کامل استاد خود، یعنی شیخ احمد احسایی، قرار گرفت و پس از شیخ در کربلا ماند و به گسترش افکار او پرداخت. شاید بتوان مسأله‌ی رکن رابع را از مهم‌ترین اعتقاداتی برشمرد که سید به ترویج آن بعد از شیخ پرداخت. اگرچه در کلام شیخ احمد احسایی عباراتی وجود دارد که دال بر اظهار رکنیت او است (1)اما پروراندن و ترویج این اندیشه در واقع توسط سید بوده است و علی‌محمد باب هم شاگرد رشتی بوده است که فرقه‌ی بابیت را به راه انداخت. (2)

کوتاه وخواندنی

بهائیت در ایران : در راستای ادعای مقامات علمی شیخ احمد احسایی (پیشوای مسلک شیخیه)، بزرگان این مسلک در رابطه با شخصیت وی، توصیفات مبالغه‌آمیزی به کار برده‌اند. این در حالیست که بزرگان برخی علوم، نسبت به ثبوت این ادعاها اشکالات فراوانی مطرح کرده و در نتیجه نظردهی شیخ احسایی در علومی که در آن‌ها سررشته نداشته، موجبات رسوایی وی را فراهم ساخته است.

کوتاه خواندنی:

بهائیت در ایران : بر خلاف ادعای پیروان مکتب شیخیه؛ علی‌محمد شیرازی، بعلاوه‌ی شاگردی علمی نزد رهبران شیخیه، در تحصیل مراحل معنوی نیز متأثر از آنان بوده و در زُهد و گوشه‌نشینی، به رهبر شیخیه اقتدا داشته است. ریاضت و گوشه‌گیری علی‌محمد شیرازی به قدری مشهود بود که وی، به «سید ذکر» شهرت یافت و کم کم دعانویس و مناجات پرداز شد.

شنبه, 07 تیر 1399 08:00

نگاه علمای معاصرجریان فکری شیخیه

نوشته شده توسط

بهائیت در ایران : بیان دیدگاهها و نظرات پدید آورندگان تفکر شیخیه از آن جهت حائز اهمیت است که همین دیدگاه بود که جریان ناب شیعه را دچار انشقاق کرد و همین قرائت بود که جریان ضاله ای همچون بابیت  از آن الهام گرفت و کمی کمتر از دو قرن است با حرکت آرام بلای جان مسلمانان شیعه در ایران و اقصی نقاط جهان شده است اگر نقدی بر شیخیه آورده میشود بدان جهت است که خوب بدانیم تفکر بابیت و بهائیت از چه نگاهی سرچشمه گرفته است .  آیت‌الله بروجردی اعتقادات شیخیه‌ی کرمان را بر طبق روش امام صادق (علیه السلام) نمی‌دانستند و علامه قاضی شرک را یکی از انحرافات اعتقادی شیخ احمد احسایی می‌داند که وی خدا را مفهومی پوچ و بدون اثر معرفی کرده است. علامه تهرانی، احسایی را مخالف عرفا و فاقد استاد اخلاق و تربیت دانسته که به همین سبب به انحراف رفته است.

بهائیت در ایران : آشنایی سید کاظم رشتی با شیخ احمد احسایی زمینه‌ی انحرافی بزرگ را در عالم تشیع به دنبال داشت. آن‌طور که منابع شیخی نقل می‌کنند، آشنایی ایشان با احسایی ابتدا در عالم خواب و از طریق اهل بیت (علیهم السلام) صورت گرفته است.(1)مسلک خواب‌گرایی، که شیوه‌ی همیشگی شیخیه بوده است،(2) و بیشتر جنبه‌ی عوام‌فریبی داشته است تا واقعیت‌گرایی، این بار هم سبب شد تا آشنایی احسایی و رشتی را در عالم خواب توسط اهل بیت (علیهم السلام) بدانند.

جمعه, 06 تیر 1399 04:51

طنزی با عنوان احکام بهائی (بخش دهم )

نوشته شده توسط

دو حکم از احکام حسینعلی

بهائیت در ایران :  اگر در بعضی احکام که از حسینعلی نوری صادر می شود تاملی داشته باشیم متوجه می شویم که حسینعلی در صدور حکم هیچ دلیل قانع کننده ای نداشته و صرفا برای آنکه با اسلام مخالفت داشته باشد و یا اینکه روش و منش و آداب اسلامی را از ذهن مردم پاک کند، این حکم را صادر کرده است. لذا از همین جا عناد و دشمنی او با اسلام و مسلمین را می توان فهمید.

جمعه, 06 تیر 1399 04:49

باب، پیشوایان شیخیه نایبان منند !

نوشته شده توسط

بهائیت در ایران: هرچند بزرگان شیخیه تلاش دارند تا مسیر خود را از جریان بابیت جدا نشان دهند، اما ناگزیر وجود عقایدی نظیر رکن رابع و تأویل ماهیت معاد جسمانی، زمینه‌ساز شکل‌گیری فرقه‌ی بابی و بهائی شد. این زمینه‌سازی‌ها سبب شد تا پیشوایان بابی و بهائی به نیکی از پیشوایان شیخیه یاد کنند و علی‌محمد شیرازی، آنان را فرستادگان امام زمان و مبشران ظهور بخواند.

صفحه1 از364

معرفی رهبران بهائیت

  • زرین تاج قزوینی

     

    زرین تاج قزوینی (فاطمه یا ام السلمه) مشهور به طاهره قُرهالعَین یا طاهره بَرَغانی (زاده 1228 قمری برابر با 1823 میلادی در قزوین - درگذشته 1268 قمری برابر با 1850 میلادی).

     

    ادامه مطلب...
  • شوقي افندي

    شوقي افندي ملقب به شوقي رباني (1314-1377/1336ش) فرزند ارشد دختر عبدالبهاء بود که بنا به وصيت وي، در رساله اي موسوم به الواح و وصايا به جانشيني وي منصوب شده بود.

    ادامه مطلب...
  • علی محمد باب

    علی محمد باب شیرازی، موسس بابیت است. او شاگرد سید کاظم رشتی بود که با بهره گیری از افکار شیخیه، ادعای بابیت، امامت، خدایی و … کرد و در آخر توبه نامه نوشت و خود را هیچ دانست.

    ادامه مطلب...
  • سید کاظم رشتی

    سيد كاظم رشتي بن سيد قاسم بن سيدحبيب از سادات حسيني مدينه ، زبده ترين شاگرد شيخ احمد احسائي بود که پس از مرگ شيخ رهبري  شيخيه را برعهده گرفت.

    ادامه مطلب...
  • عباس افندی (عبدالبهاء)

    عباس افندي (1260-1340) ملقب به عبدالبهاء، پسر ارشد ميرزا حسينعلي است و نزد بهائيان جانشين وي محسوب مي گردد.

    ادامه مطلب...

مبارزان با بهائیت

cache/resized/ccaca808332350bd352314a8e6bdb7dd.jpg
یکی از حوادث مهم زندگی آیت الله بروجردی تقارن سال
cache/resized/a2c88199bdee2998adc4f97d46fdb662.jpg
ملا محمد سعید بارفروشی معروف به سعید العلما یکی